Verslag Roadtrip Kroatië - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu Verslag Roadtrip Kroatië - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu

Verslag Roadtrip Kroatië

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 September 2012 | Kroatië, Split

Hoi lieve allemaal,

Hierbij mijn allereerste reisverslag vanuit het zonnige Kroatië. Het mooiste land dat ik ooit heb gezien. We kwamen hier zonder enig plan, maar met in ons achterhoofd: autootje huren en naar Plitvice gaan. Dat plan werd al gauw omgezet in autootje huren en letterlijk door heel Kroatie toeren. We begonnen onze reis in Monfalcone, Italië. Daar hadden we een hotel geboekt voor onze eerste nacht. Monfalcone ligt vlakbij het vliegveld van Trieste, een vliegveld dat helemaal niet dichtbij Triest ligt. De dag erna gingen we met de trein van Monfalcone naar Trieste, en van daar met de bus via Slovenië naar Rijeka, in Kroatië. Het was echt superslecht weer. Zo hard regent het zelfs in Nederland bijna nooit. Balen!! We vonden een leuk appartementje in de binnenstad bij een vrouw die Laura heet. Zij reed ons overal naar toe waar we maar wilden. We hebben nog even geshopt en boodschappen gedaan. De dag erna heeft ze ons naar het vliegtuig van Krk gebracht zodat we daar goedkoop een auto konden huren. Krk is het grootste eiland van Kroatie. We hebben er niet veel van gezien maar wat we hebben gezien was mooi!!! Veel foto’s gemaakt dus. Het weer was overigens ook weer heel mooi, gelukkig maar. We hebben nog even een kijkje mogen nemen in het ienieminie huisje van de opa en oma van Laura en ze heeft ons een klein dorpje laten zien. Ze zei dat de mooiste dingen van Kroatie niet in de boeken staan maar dat je die door middel van de locals kon vinden. Ondertussen had Romy het voor elkaar om voor een prikkie een week lang een auto te huren. Afdingen laat ik wel aan haar over. No problem . We haalden onze auto op, een lelijke witte Skoda Roomster, of te wel onze Porsche :) en reden richting Pula (Istrië). Daar hebben we een prachtig hotel gevonden voor maar 30 euro per nacht pp hehe. Echt het mooiste hotel ever. We zijn daar twee nachten gebleven. We hebben cocktails gedronken in de old city bar in Pula, we hebben foto’s gemaakt van het amfitheater en hebben rondgereden, waarbij we in de plaatsen Premantura en Medulin zijn geweest. In Premantura is het Kamenjak Park, het zuidelijkste puntje van Istrië. Echt prachtig was het daar. Medulin is een dorpje in de buurt, maar wel heel toeristisch. Althans, in het hoogseizoen waarschijnlijk. Nu was het er lekker rustig maar wel gezellig. We zochten een terras aan het water met bankjes en hebben daar weer heerlijk cocktails zitten drinken. En uit eten. Dat doen we eigenlijk elke dag. De zee is trouwens echt superblauw en superhelder hier. We hebben mooi een duik genomen maar koud was het wel. Pula is een plaats waar er allerlei ruines van de Romeinen te zien zijn. Een amfitheater, verschillende bogen en een tempel. Het heeft een heel schattig plein.

De 5e (?) dag zijn we naar Rovinj gegaan. Dat wilden we graag zien. We hebben daar heel spontaan een boottocht gedaan want het was echt superwarm. Toen we terugkwamen moesten we beslissen waar we heen zouden gaan. We kwamen er niet uit. We besloten richting de Plitvicemeren te rijden en wel te zien hoever we zouden komen. Onderweg zijn we wel 10 keer van bestemming veranderd:Zagreb? Doorrijden naar Plitvice? Zadar? Split? Eerst Split, Zadar, en dan pas Plitvice? Uiteindelijk zijn we in een keer doorgereden naar Plitvice. We kwamen op een weg door de bergen heen, dan weer door een minidorpje, of een dorpje met 2 bewoonde huizen, en zelfs hele spookdorpen. Bijna alles was leeg of kapot. Ik weet niet zeker of dit oorlogsgebied geweest is. Dat zal wel. Hoe meer we richting Plitvice kwamen, hoe spooky-er het werd. Het is wel steeds dichterbij de grens met Bosnië. Het kan dus best wel dat hier gewoon oorlog geweest is. De route was echt fantastisch verder. Prachtige uitzichten. Onderweg zijn we gestopt voor een picknick op een plek waar het uitzicht geweldig was. Gewoon de auto langs de snelweg zetten en een mooi plekje zoeken. Soms tufte er een boertje op een gare oude trekker langs, verder was het er doodstil. Eenmaal aangekomen in de buurt van plitvice hebben we een huisje gezocht waar we konden slapen. Dat was geen enkel probleem want volgens mij zijn er dubbel zoveel kamers te huur dan dat er inwoners in de buurt van Plitvice zijn. We hadden een heel mooi huis met grote woonkamer. We deelden dat met een opa/oma die op een andere kamer zaten. Die hebben we verder niet gezien want die sliepen al zo’n beetje toen we aankwamen en toen we ’s ochtends wakker werden waren zij al weg (mooi).

Plitvice is echt de mooiste plek die ik ooit heb gezien. Ik heb 300 foto’s gemaakt daar. Ik zal er een paar van toevoegen!! Er zijn er een stuk of wat meren die allemaal op verschillende hoogte liggen. We zijn met een busje naar de top gegaan, en van daaruit afgedaald naar beneden. Je kon een paar verschillende routes volgen, wij kozen de route met het treintje en de boot. We konden ook nog met de boot een heel stuk verder gebracht worden en daar nog een uur wandelen, maar daar hadden we geen zin meer in. Genoeg gewandeld. We namen de shortcut en vertrokken weer. Dit keer richting Split. Drie uur rijden. Natuurlijk weer door de meest prachtige landschappen. Hoge bergen, met nog net geen sneeuw, maar ook supergrote grasvlaktes en kleine meertjes hier en daar. Spookdorpjes heb ik dit keer niet gezien.

Even leuk weetje: Ik heb een dalmatiërhond gezien. Weliswaar in Plitvice, niet in Dalmatië (het gebied van Split, Zadar en Dubrovnik) maar toch leuk!

Eenmaal bijna in Split aangekomen hebben we twee jongens meegenomen die stonden te liften. Zij wilden naar het stadium want Split moest voetballen. Alles veilig, en niks is gestolen! 

Split is ook weer een van de mooiste steden die ik ooit heb gezien. We besloten al snel om hier twee nachten te blijven. Uit ervaring weten we nu dat we het beste een tourist office kunnen zoeken om daar te vragen naar een goedkoop appartement of hotel. Tot nu toe hebben we het in Pula en Rijeka supergoed getroffen door gewoon bij een tourist office te vragen naar een appartement. Ook dit keer: Heb nog nooit zo’n mooi appartement gezien. Het kost ook maar 53 euro per nacht. Internet doet hier perfect en het is zo’n 100 of 150 meter van de boulevard. Als iemand ooit naar Split wil (zeker doen!) dan heb ik nog wel een telefoonnummer voor je . We hebben lekker gegeten bij het chicste restaurant zo ongeveer dat we konden vinden en nog koste het geen drol. Lekkerst gegeten tot nu toe, want dat is niet altijd normaal hier geloof ik.

In Split kun je heel veel dingen doen. We besloten om te gaan kajakken. Het weer zou mooi worden. Nou, dat hebben we geweten. Het weer vanmorgen bleek heel mooi. Dus wij met een boot naar een eiland, waar we de kajaks zouden huren. Daar op dat eiland, helemaal niet zover weg, was het dus bewolkt en waaide het behoorlijk. Bikkels die wij zijn, zijn we toch gaan kajakken. Op het water was er trouwens een stuk minder wind dan op het land en het water leek veel erger dan dat het was. We hadden wind mee dus we waren al heel snel een paar dorpjes verder. En we wilden steeds verder dus gingen we steeds verder. Toen kwamen we in Trogir, een dorpje wat op de Unesco erfgoedlijst staat. Daar belden we naar de travel agency die we moesten bellen als we klaar zouden zijn. We dachten dat we daar zouden worden opgehaald. Nee dus. Konden we 8 kilometer terug gaan peddelen tegen de wind en stroming in :P En in de kou. Haha, achteraf wel heel grappig maar mijn armen voelen nu alsof ik een aap ben. De zee was ondertussen echt superonrustig geworden. We werden nog gebeld door de agency, nog voordat we in Trogir waren en op onze telefoon keken of alles nog goed met ons was omdat de zee zo onstuimig was. Wel heel lief… maar ophalen, ho maar  We hebben in totaal 4,5 uur écht gepeddeld. Met pauzes enzo erbij zijn we van 11 tot 5 weggeweest.

Eenmaal terug in het dorp waar we begonnen namen we de boot terug naar Split. Toen merkten we pas hoe onrustig de zee eigenlijk wel niet geworden was. De boot terug kon nauwelijks nog varen. Ik had dikke lol in de boot maar veel mensen zouden goed ziek zijn geworden van die golven. De kapiteins vonden het ook allebei niet leuk. We hebben maar voor ze geklapt :P Inmiddels was onze hele dag weg. Split goed verkennen en foto’s maken doen we dus morgen. Morgen gaan we ook Trogir bezoeken (want daar zijn we verder helemaal niet geweest behalve op het water) en dan rijden we naar Zadar. Willen we ook graag zien. Dubrovnik laten we maar aan ons voorbij gaan, helaas. Daar ga ik later wel heen met het vliegtuig. Overmorgen moeten we onze mooie (lees: lelijke) Skoda Roomster weer inleveren in Rijeka. Dan gaan we mijn oom en tante opzoeken die in de buurt van Porec zitten. Daar zijn we expres nog niet geweest. Dat is ons eindstation voordat we naar Ljubljana gaan om echt te gaan studeren. 28 september of 29 september zullen we in Ljubljana zijn. Volgens mij hebben we zo’n beetje alles was mooi is dan wel gezien in Kroatië. Ik geloof niet dat witte stranden, kokosnoten en hularokjes op kunnen tegen dit mooie land.

Ik hou jullie op de hoogte!

Dober vecer (goedenacht)

• 25 September 2012 - 08:40

Lizette:

Hee meid!

Het klinkt allemaal super wat je meemaakt. Ik ben om: Kroatië móét bezocht worden! :D
    Geniet er nog maar lekker van, over 4 dagen mag je hard aan de bak.

Ga zo door met verslagen typen: je schrijft leuk!

Liefs vanuit het natte en koude NL!
    xx Lizette

• 25 September 2012 - 10:11

Laura:

Hoi Joyce,
    Ik dacht vanochtend in de auto nog aan je... En nu dit verslag gelezen. Je schrijft inderdaad erg leuk!
    Fijn dat je het naar je zin hebt daar! Nog even genieten en dan aan de slag! Doe je Herman en Petra de groetjes? ;-)
    Liefs Laura

• 25 September 2012 - 13:25

Joyceeee!

Wat een gaaf verhaal zeg, geniet nog lekker van de dagen bij jou oom en tante & heel veel succes in ljubljana. Heb je week 1 van de kaartjes al opengemaakt? Ik ben benieuwd & kan niet wachten om met je te skypen!!!!

liefs en een dikke knuffel vanuit Antwerpen!!

• 25 September 2012 - 18:17

Annet:

Ha die Joyce en Romy,

Mooie verhalen en een prachtig land. Fijn om te horen dat jullie het naar de zin hebben daar. Ik was al beniuwd naar je eerste reisverlag. Veel schijven hoor.

Doe de groeten aan Herman en Petra. Als het goed is zijn ze vandaag vertrokken vanuit Hasselt. Gaan onderin Duitsland ergens overnachten en komenwoensdag in de middag of avond aan in Kastelir.

Groetjes en kusjes van mij en je Pa

• 25 September 2012 - 18:22

Annet:

Ik ben erg benieuwd naar de fotos, maar deze zijn niet zichtbaar in je weblog.

• 25 September 2012 - 19:25

Elsemiek:

Aaah super leuk Joyce!! Wil bijna op t vliegtuig stappen om naar Kroatie te gaan ;)
    Geniet nog een paar dagen voordat je moet studeren, maar dan vooral door blijven genieten ;)
    En blijven schrijven hè! :)

Liefs xx Elsemiek

• 26 September 2012 - 14:28

Jolanda Beugeling:

Zooo.... jullie toeren wat af zeg!!! Leuk dat jullie zoveel doen en hebben gezien!
    Zijn jullie inmiddels al bij m'n pa & ma? Doe ze de groeten en de kusjes van ons oké?!

Liefs Geert, Jolanda, Gwenda en Quinten.

• 28 September 2012 - 23:25

Olga:

Lieve Joyce,

Wat een verhaal en wat heb je dat mooi geschreven!
    De foto's tonen jouw woorden!
    Laat het maar weer snel zomer worden, dan weet ik waar ik heen wil!

Pas goed op jezelf en succes,

Liefs

• 01 Juni 2013 - 17:57

Elien:

Hey Joyce,

super verslagje! :-)
    Ik ga binnenkort ook een tripje naar Kroatië maken. Express geen plannen gemaakt, enkel een Lonely Planet gids gekocht. Kan je me misschien even dat appartement in Split aanraden?
    Wij gaan 10 dagen van Zadar naar Dubrovnik en terug met een budget van 400 euro per persoon. Een auto huren zit er dan niet in, veronderstel ik? ;-)

Groetjes,
    Elien

• 01 Juni 2013 - 20:00

Joyce:

Hoi elien, wat gaaf. Ik ben heel jaloers. Dat is echt een mooie route die je gaat doen. Ik zou wel zeker een auto huren als het kan. Denk wel dat dar kan hoor, en dan gewoon proberen af te dingen en.er een mooi prijsje van zien te maken. Met de trein of bus is volgens mij best wel.lastig, want dan kan je niet overal komen. Ik heb geen telefoonnummer meer maar die man heette boris. Als je naar boris vraagt bij de tourost info dan weten ze wel wie je bedoelt en zit je goed. Heel veel plezier. X

• 02 Januari 2017 - 10:46

Ger:

Hallo Joyce,

Gaan in juni vanaf vliegveld Zagreb tot vliegveld Dubrovnik, met een huurauto, 3 wk op de bonnefooi Kroatië verkennen.
    Ik lees in jouw verslag, dat het, met name bij de bezienswaardigheden (Pitvice), geen probleem is om (goedkope) slaapgelegenheden te vinden.
    Zijn al 10 keer in Kroatië geweest, maar nog niet met de vrijheid van een (huur)auto.
    Dank voor je verslag

Groet Ger

• 07 Juni 2018 - 14:27

Erwin:

Hoi Joyce,
    leuk verslag, ik ga maar niet kayakken! Even een vraagje: wij gaan met een groepje gasten naar Split begin oktober, en zoeken even wat informatie van locals wat leuk is om te doen. Is het de moeite waard naar Hvar te gaan? Of is er dan niemand meer? heb jij toevallig een naam/e-mail adres van iemand uit Split voor mij?
    tnx en succes met stukoderen!
    Erwin