De officiele start - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu De officiele start - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu

De officiele start

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Oktober 2012 | Slovenië, Ljubljana

Hoi allemaal,

We zijn goed aangekomen in Ljubljana en hebben inmiddels de eerste week er bijna opzitten. We kwamen zaterdag aan in Ljubljana. Daarvoor hebben we een paar nachten in de villa (ja ja) van mijn oom en tante geslapen. Zij hebben een huisje in Istrië. Ze hebben ons het bovenste gedeelte van Istrië laten zien, Porec, Novigrad en nog een paar kleine dorpjes. We hebben echte kruskovac en frambozenlikeur geproefd bij het Limski Kanaal en natuurlijk ook kruskovac gekocht. Dat is een oranje drankje dat een beetje naar zuurstok smaakt. Perfect voor shotjes. Het weer was de eerste dag mooi, maar de andere twee dagen was het bewolkt. Mijn oom en tante hebben ons, heel lief, naar Ljubljana gebracht en ons afgezet bij het hostel waar we de eerste nachten zouden gaan slapen. Dat hostel heet Celica en is volgens de Lonely Planet het hipste hotel van de wereld. Het is een oude gevangenis, en elke cel is onder handen genomen door kunstenaars. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik geen foto’s heb gemaakt daar. Romy vond het vreselijk, ik vond het superleuk om een keer in een hostel te slapen. Het was best netjes, maar of hipste ook tegelijkertijd beste betekent weet ik niet.. als dit het beste hostel was… dan kunnen heeeel veel hostels in de wereld niet zo best zijn. Dit was prima hoor, voor een hostel goed denk ik, maar niet geweldig goed. De cocktails die je daar kan krijgen overigens wel.. de beste die ik ooit heb gehad, for sure! We hebben daar ook een meisje uit Belgie leren kennen. Eenmaal daar zijn we direct gaan zoeken naar onze eigen woonruimte, en die hebben we gevonden. We wonen nu in ons eigen appartement op 5-10 min fietsen van het centrum en 15 minuten van de universiteit. Prima te doen dus. Zoals vast al gedacht: we hebben ook al fietsen, en dat is helemaal top, nu kunnen we overal snel naar toe. We hebben een dealtje gesloten met de fietsenmaker, hij betaalt ons de helft terug als we ‘m weer inleveren. Ideaal, als we dan straks weggaan zitten wij niet meer met die fietsen en we krijgen de helft van ons geld. Het appartement is heel mooi en groot. We hebben ons eigen slaapkamertje, een grote keuken en badkamer. Ik zal voor foto’s zorgen.

We zijn ’s avonds de stad ingegaan en aan de Ljubljanica op een terrasje Mexicaans gegeten. Ljubljana is een kleine stad, met een enorme universiteit en met heel veel buitenlandse studenten. Ik ken ze nog niet, hopelijk komt daar gauw verandering in. Maandag begonnen we op de uni met ons programma. Dat programma heet EPTE, European Primary Teacher’s Education. We zullen zes vakken hebben, namelijk Society, Culture and Education, Pedagogy and didactics, Arts, Mathematics, plurilingual and intercultural education en Environment and Sustainable Development. Deze vakken worden gegeven door leraren van de zes verschillende universiteiten die aan dit programma meewerken, waaronder dus de HAN waar ik op zit en de universiteit van Ljubljana. De vakken worden ook gegeven door verschillende docenten. Deze week ben ik begonnen met SCE, dat deze week wordt gegeven door Jan Pouwels, hoofd van internalisering op de Han en de bedenker van dit programma. Het is echt interessant, we begonnen met een les over identity en human rights. Ik hoopte heel erg dat ik human rights of children’s rights zou krijgen in het programma. Die twee lessen heb ik tot nu toe nog maar gehad, verder in het programma ben ik nog niet. Als je meer wilt lezen over EPTE, hier is de website: http://www.pef.uni-lj.si/index.php?id=482 . We krijgen de vakken telkens om de 5 weken ongeveer, telkens twee vakken. Jammer genoeg heb ik de les van vandaag gemist, uitgerekend die over kinderrechten, omdat Romy ziek was. We zijn naar het ziekenhuis gegaan. Bad luck indeed. Ze is inmiddels weer een stuk beter. Ik heb wel gezien dat de dokters hier heeeeel knap zijn.

Ik heb een paar leuke mensen uit mijn klas al leren kennen. We zijn uitgeweest in een tent die compagnero’s heette. Of de mensen zien er hier heel jong uit (wat ze inderdaad doen) en/of je mag er vanaf je 15e naar binnen maar het was echt een pubertent. De cocktails waren dit keer de slechtste die ik ooit had. Heb ‘m natuurlijk wel opgedronken haha. Ik had het prima naar mijn zin, de muziek was goed en de sfeer ook. We zijn na dit feestje naar de parlament pub gegaan, de pub die op maandag speciaal voor de Erasmus studenten is. Maandag moeten we daar dus maar naar toe. Geen probleem haha.
Zaterdag gaan we waarschijnlijk ook naar een feest in een andere kroeg die ik nog niet ken (daarna dus wel haha) en ook naar de gaybar, want dat was volgens een klasgenoot uit Griekenland (overigens geen gay, maar ergens ook weer wel) echt supergrappig. Ik zal het meemaken.
Over Erasmus gesproken, er gaan roddels rond dat Erasmus mogelijk failliet is en dat we mogelijk de laatste lichting zijn. Erasmus is de organisatie die het mogelijk maakt voor studenten uit heel Europa om in een ander land te gaan studeren. Je krijgt daarvoor een beurs. Ik heb gelukkig al een groot deel van mijn beurs gehad. Ik hoop niet dat de roddels waar zijn, maar op internet kun je er al wel iets over lezen. Het zou betekenen dat komende jaren het veel moeilijker zal worden voor studenten om in het buitenland te gaan studeren. Misschien heb ik wel geluk gehad.

Vandaag kwam Jan Pouwels op bezoek om ons huisje te bekijken. Later zullen Betty en Ben van de Han ook naar Ljubljana komen en zien we hen dus ook. Ik heb nog niet zoveel te vertellen over mijn lessen, zal ik de volgende keer doen.

Ik moet zeggen dat ik nog erg moet wennen. Ik hoop dat dat gauw over is en dat ik een top tijd tegemoet ga. Maar dat komt wel goed :)

lieve groetjes uit Ljubljana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Studerend in Nijmegen, en momenteel in Ljubljana, Slovenië en van plan heel veel landen te bezoeken met een backpack en wandelschoenen waar ik over kan schrijven en foto's kan maken

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 1147
Totaal aantal bezoekers 22202

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Slovenië

Landen bezocht: