Kranjska Gora & Bled - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu Kranjska Gora & Bled - Reisverslag uit Kranjska Gora, Slovenië van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu

Kranjska Gora & Bled

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

16 Oktober 2012 | Slovenië, Kranjska Gora

Kako si? Blog nummer 3. De tijd vliegt nu al voorbij. Vorig weekend hebben we een chill weekendje gehouden, met heel veel afleveringen Sex and the City, want ik had een beetje heimwee. Heb ik nooit, maar gelukkig was het van korte duur want ik vind het hier nu geweldig!!! We leven echt een luxe leventje. We volgen vakken aan de universiteit, wat inhoudt dat we niet zo heel veel naar school hoeven. Ik vind de vakken heel interessant tot nu toe, maar echt iets nieuws heb ik nog niet gehad. Meestal hebben we les in de ochtend en dan gaan we daarna met een clubje ergens wat eten in de stad. Je krijgt hier studentcoupons voor eten, waardoor je in heel veel restaurants voor 2-5 euro kunt eten. Dat houdt in: een groot hoofdgerecht naar keuze, en soep, salade en dessert kun je vaak zelf pakken. Echt, wat een systeem. Het kan maximaal 22 keer per maand, dus je begrijpt wel dat we hier flink bunkeren en bijna elke dag uit eten gaan.

Vorige week maandag hebben we na onze les Pedagogiek en didactiek met een club meiden lekker ijsjes zitten eten op een terras aan de Ljubljanica, en lekker (lees: heeeel heet) uit eten bij een Thai. Daarna zijn we naar de Parlament pub gegaan, waar op maandag altijd Erasmusavond is, speciaal voor de buitenlandse studenten. Iedereen wil graag mensen leren kennen dus dat gaat heel makkelijk.
Op woensdag zijn we naar de Slovenian School museum geweest, waar we een rondleiding kregen en een uitgebreid praatje over de geschiedenis van het Sloveense schoolsysteem. Weer bij een (andere) thai wezen eten en lekker geshopt.

Ik heb inmiddels hardloopschoenen gekocht, want ik ben van plan om goed te gaan sporten en heel strak thuis te komen. Het is nodig na al die etentjes… Ik heb ook al evie gedownload, dus het komt vast goed.
Afgelopen weekend zijn Romy en ik naar het ‘get to know each other’ weekend geweest, speciaal voor Erasmus studenten. We hebben geluk gehad dat we mee konden.

We begonnen vrijdag, de dag dat we naar Bled zouden gaan. Bled is een heel schattig plaatsje aan een meer, tussen de bergen. Het heeft een eilandje met een kerkje. Heel romantisch. Het was mistig dus mijn foto’s zijn niet zo mooi geworden. Beter kun je ze googlen. We hebben daar het beroemde gebakje gegeten dat we moesten eten, wat eigenlijk gewoon een enorme tompoes was en een beetje rondgelopen. Na twee uur gingen we weer verder met de bus, dit keer naar onze eindbestemming Kransjka Gora: een dorpje midden in de Julische Alpen, dicht in de buurt van Oostenrijk. Ongelooflijk mooi en helemaal niet zo ver weg van Ljubljana (85km). Het weekend was een gekkenhuis natuurlijk. Met heel veel drank en lol. We sliepen in drie verschillende hostels, naast elkaar. Op onze kamer sliep ook Joo, een hele lieve Koreaan, die, hoe kan het ook anders, heel slecht tegen drank kon. Er was een discoruimte onder het grootste huis, waar wij sliepen. De vrijdagavond hadden we workshops: kleine spelletjes om elkaar te leren kennen, zoals een mini stormbaan, bal overgooien, polka dansen enzo. Was al gelijk enorm lollig dus de sfeer zat er goed in. Daarna was er feest in de bar beneden. Geloof me, gekkenhuis!!

Zaterdag, na een korte nacht, ontbeten we en konden we kiezen wat we wilden doen. Sloveense film, hiken, indoor activities (slapen dus) en nog wat. De meesten van ons gingen hiken. Dat sloeg nergens op, het was gewoon een wandelingetje naar het dorpje, richting de skipistes. Meer niet. Aangezien we er toch wat leuks van wilden maken besloten Romy en ik de skilift te pakken en de berg op te gaan. We zagen een enorme rodelbaan en daar moesten we natuurlijk wel even vanaf! Dus wij de berg op en van die superlange, superenge en supersteile rodelbaan af. Daarna lekker opgewarmd in een koffiehuisje, om daarna te gaan lunchen. Mijn dag was toen al helemaal geweldig. ’s Middags ging iedereen slapen, maar ik had het rustig gehouden de dag ervoor (echt waar!!) dus ik besloot een momentje voor mezelf te pakken en de dichtstbijzijnde berg op te klimmen. Camera had ik niet mee, maar het was echt prachtig! Je waant je helemaal alleen, en je hoort alleen maar beekjes en vogeltjes. Ook nog een vos gespot in de verte. Vond ik superleuk, tot ik bedacht dat er misschien wolven zaten in het bos. Ben toen maar teruggelopen. Ik kwam daar echt tot rust. Voor een uurtje dan, want eenmaal terug in het hostel begon het feest natuurlijk weer. Eerst rustig met hartenjagen (dat kan ik nu, jaja!) toen met ezelen, toen met kaartje blazen. Er werd ook een soort treasure hunt georganiseerd. Ik heb die overgeslagen, de groep waarin ik had ingedeeld had gewonnen. Niet dankzij mij dus, maar ik heb wel de prijs mee helpen opzuipen: een fles groene en rode wodka. Daarna gingen we bierpongen en verder feesten beneden. Gekkenhuis 2.0.

Zondag was brakdag en weer terug naar huis dag. We hadden nog een activiteit: naar de bron van de 2 grootste rivieren van slovenie. Was eigenlijk maar een kleine plas, maar wel heel bijzonder om te zien dat er allemaal water uit de grond bubbelt en dat die kleine druppeltjes voor zulke grote rivieren zorgt.

Eenmaal thuis kreeg ik mail voor de volgende activiteiten van de SOU (de organisatie die alle leuke activiteiten voor Erasmus-studenten verzorgd) waarin stond dat er weer een weekend wordt georganiseerd, dit keer naar Budapest. Een keer raden wie daarheen gaat!!

Oja, omdat het niet kan uitblijven: de college’s zijn interessant, maar soms herhaling, en zoals vandaag: suuupermoeilijk. Ik loop, zoals jullie wel verwachtten, ietsje achter met mijn opdrachten (A). Komt wel goed.
Komend weekend komen mijn ouders, dus dan gaan we weer leuke dingen doen. Weekend erna staat Budapest op het programma, dus dan kunnen jullie weer een blog verwachten.

Adijo, poljub!

  • 16 Oktober 2012 - 18:21

    Annet:

    Ik hoor het al; veel feesten en veel beleven!. En dat heet studeren in het buitenland !? Ahum.

    Lieve groetjes en tot zaterdag.
    Annet

  • 17 Oktober 2012 - 14:40

    Laura:

    Hoi Joyce!
    Veel feesten dus! Zit ik hier op mijn werk ff vreselijk jaloers te zijn.....
    Budapest is trouwens wel een hele mooie stad! Zeker een aanrader!
    Gezellig dat je ouders komen. Ik hoorde van Sander al dat de vliegtickets belachelijk goedkoop waren....

    Veel plezier daar! Mocht je weer wat heimwee hebben, denk dan maar aan mij: met mijn jaloerse kop aan het werk....;-)

    Liefs Laura

  • 19 Oktober 2012 - 18:19

    Henk En Gerry Zijda:

    Lieve Nicht
    We willen je feliciteren met je verjaardag!!
    We merken dat je het goed naar je zin hebt en veel leuke dingen doet.
    Geniet ervan!

    Veel liefs van Henk en Gerry Zijda

  • 19 Oktober 2012 - 18:19

    Henk En Gerry Zijda:

    Lieve Nicht
    We willen je feliciteren met je verjaardag!!
    We merken dat je het goed naar je zin hebt en veel leuke dingen doet.
    Geniet ervan!

    Veel liefs van Henk en Gerry Zijda

  • 21 Oktober 2012 - 13:46

    Karin:

    Hee Joyce!

    Heb even bijgelezen... wat een avonturen hee!
    Zo te horen heb je het goed naar je zin!
    Hoop dat je ook een leuke verjaardag hebt gehad en nog veel plezier dit
    weekend nu je ouders er zijn!

    Groetjes (ook van Jos),
    Karin Stegeman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Studerend in Nijmegen, en momenteel in Ljubljana, Slovenië en van plan heel veel landen te bezoeken met een backpack en wandelschoenen waar ik over kan schrijven en foto's kan maken

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 1370
Totaal aantal bezoekers 22201

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Slovenië

Landen bezocht: