Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Joyce Stegeman - WaarBenJij.nu

Budapest

Blijf op de hoogte en volg Joyce

05 November 2012 | Hongarije, Boedapest

Hey lieve lezers,

Sinds mijn vorige blog heb ik alweer enorm veel meegemaakt. Inmiddels ben ik een aantal weken verder en heel wat fotootjes rijker. 19 oktober was ik jarig en zouden mijn ouders komen. Dat moest eigenlijk een verrassing blijven maar ik had het al door toen ik nog in Nederland was. Wel heel leuk dat ze kwamen. Ze hadden een auto gehuurd en daarmee hebben we Slovenie doorgecrosst. Eerst hebben we een sightseeing Ljubljana gedaan, en lekker uit eten geweest. De dag erna zijn we naar de grotten van Skocjan geweest. Die staan op de werelderfgoedlijst van Unesco, dus dachten we dat ze vast de moeite waard waren. Nou, dat was ook zo. Het was ontzettend indrukwekkend. De grot was 4 km lang, en er liep een rivier doorheen. Heel veel stalagmieten en stalactieten gezien. In die grot hebben mensen ondergedoken tijdens de oorlog. Vraag me niet welke. Ik denk de tweede wereldoorlog. We hebben ook die dag de stoeterij van Lippizzaner paarden bekeken. Jullie weten dat ik geen paardenmeisje ben, maar deze paarden waren wel heel mooi. Dat kon ik zelfs zien. De stoeterij was enorm. Het was een van de laatste hete en zonnige dagen. Volgens mij heb ik rond mijn verjaardag nog nooit in een hempje rondgelopen, in 22 graden. Normaal is het 8 graden en regent het heel hard. Op mijn verjaardag zelf heb ik een klein feestje gegeven, de avond voordat ik jarig zou worden. Dat was namelijk een donderdag: uitgaansavond. Heb mijn lievelingsgeurtje gekregen van mijn vriendinnen hier.

Het weekend erna ben ik naar Budapest geweest. De foto’s ervan staan op facebook. Ik heb er nog veel meer. Ook de foto’s van Ljubljana die ik heb gemaakt zal ik eens een keer op facebook zetten. Ik heb vooraf gezegd dat als er iets was wat ik graag zou willen doen tijdens mijn oost europa avontuur, dan was het een bezoek aan Budapest. De international office organiseerde een reis naar Budapest, dus ik heb me gelijk opgegeven. Ik ben daar afgelopen weekend geweest. Vrijdagochtend om 2 uur moest ik bij Tivoli Park staan, zondagavond kwamen we terug. Het is zo’n 6-7 uur rijden vanaf hier met de bus, met de auto is het korter. We kwamen rond 8 uur ’s ochtends aan in Budapest en gingen gelijk voor de sightseeing tour. We hadden een gids die het hele weekend met ons mee zou gaan en die liet ons de bekendste plekken van budapest zien. Helaas voor ons was het dus 8 uur ’s morgens en was iedereen behoorlijk moe. We zijn toen naar de citadella geweest (daar heb je prachtig uitzicht over de stad), langs het parlament, opera, het millenium monument, allerlei kerken. Heb van alles gezien, maar lang nog niet alles. Moet dus nog een keer terug
’s Avonds zijn we uitgeweest, op zaterdag ben ik met een club van tien man de stad doorgestruind, geëindigd in de ijsbar en in de mac, en weer uit natuurlijk. Op zondag gingen we naar de joodse wijk, wat ontzettend indrukwekkend was. Er staat een heel mooi standbeeld van een wilg, met op elk blaadje een naam van iemand die is omgekomen in de tweede wereldoorlog. De boom is een soort omgekeerde joodse kandelaar. In dezelfde buurt zat een soort steeg waar je van alles kon kopen en wat vooral heel gaaf was was hoe die steeg eruit zag. Er hingen fietsen in de lucht, er staat een oude auto midden in het pad. Ik kan het niet beschrijven hoe het eruit ziet, google maar eens op szimpla budapest.

Ondertussen waren Romy’s ouders en zus er, dus zij was niet mee naar Budapest. Op maandag zijn we naar de pubquiz gegaan en naar Parlament, want we moesten Romy’s zus toch iets van Ljubljana laten zien :) . Om ons luie leventje compleet te maken: alleen op maandag en dinsdag hoefden we maar naar college, vanaf woensdag was het hier ‘vakantie’, vanwege dodenherdenking. Meeste mensen gaan in deze vakantie een weekend weg, maar ik heb dat een keertje niet gedaan :) haha. Wel veel uitgeslapen en gestapt. Oja, heb ook nog een essay getypt. Nu de vier andere essays nog (A)

Oh, ik heb een kaartje gekregen van Elsemiek en Twan, en Amber en Guido. Ook kwam er een kaartje van Lizette, van Anna en een
Cosmopolitan van familie Berghuis uit Lemerlerveld. Superlief. Dank jullie wel!

Foto’s van Ljubljana en Budapest heb ik op Facebook gezet.

See ya! Xx Joyce

  • 05 November 2012 - 21:49

    Annie Berghuis:

    Leuk om te lezen Joyce.
    Groeten uit Ommen.

  • 11 November 2012 - 18:11

    Bea Stegeman:

    Hoi Joyce,

    Wat een leuke reisverslagen schrijf je toch telkens. Heel beeldend. We zijn stikjaloers op je toch wel heel "zware"studentenleven daar:-)
    Wat was het ook al weer wat je studeerde? Toerisme, met de nadruk op toeren?

    Ik zelf ben ook in Bled en Boedapest geweest, dus het komt me enigszins bekend voor, maar zou ook heel graag nog een keertje gaan.

    In ieder geval wens ik je , ook namens Gezinus, die ook trouw de verslagen leest, nog een hele leuke tijd daar. Voor je het weet zit je wer hier in het kouwe kikkerlandje.
    Hartelijke groet Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Studerend in Nijmegen, en momenteel in Ljubljana, Slovenië en van plan heel veel landen te bezoeken met een backpack en wandelschoenen waar ik over kan schrijven en foto's kan maken

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 22200

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Slovenië

Landen bezocht: